Νίκος Μπίστης,
Ηταν ο Αμερικάνος, ο Εβραίος, ο Τούρκος, ο
Σκοπιανός, ο Αλβανός, τελευταία ο σκουρόχρωμος μετανάστης. Μήπως όμως ο βολικός
"εχθρός" είναι δίπλα μας, όσο δίπλα μας είναι και ο φασίστας της
διπλανής πόρτας; Ολοι με τη μορφή του καθημερινού ανθρώπου;
Αυτά σκεφτόμουν το
Σάββατο το βράδυ καθώς έβγαινα από τον θερινό κινηματογράφο της Ακράτας. Τον χειμώνα
έχασα την εξαιρετική δανέζικη ταινία "το Κυνήγι" με τον σπουδαίο Ματς
Μίκελσον.
Ο προτελευταίος κακός στις ταινίες Τζέιμς Μποντ υποδύεται τον Λούκας, έναν νηπιαγωγό που η ζωή του από τη μια στιγμή στην άλλη μετατρέπεται σε κόλαση μετά από μια αόριστη καταγγελία μιας φαντασιόπληκτης μικρής, της κόρης του καλύτερού του φίλου, για σεξουαλική παρενόχληση.
Ο προτελευταίος κακός στις ταινίες Τζέιμς Μποντ υποδύεται τον Λούκας, έναν νηπιαγωγό που η ζωή του από τη μια στιγμή στην άλλη μετατρέπεται σε κόλαση μετά από μια αόριστη καταγγελία μιας φαντασιόπληκτης μικρής, της κόρης του καλύτερού του φίλου, για σεξουαλική παρενόχληση.
Η ταινία αρχίζει με τον Λούκας, δεινό
κυνηγό, να σκοτώνει ένα αμέριμνο ελάφι και να το τρώνε με την παρέα του μέσα σε
μια βακχική ατμόσφαιρα. Η ίδια παρέα, αλλά και ολόκληρη η πόλη, του κλείνουν
την πόρτα μόλις η διευθύντρια του νηπιαγωγείου γνωστοποιεί την καταγγελία, που
από στόμα σε στόμα μετατρέπεται από υποψία σε βεβαιότητα.
Πολλά παιδιά υπό
πίεση "θυμούνται" ότι τα παρέσυρε στο υπόγειό του. Συλλαμβάνεται, η αστυνομία
κάνει έλεγχο στο σπίτι του, διαπιστώνει ότι δεν έχει υπόγειο και, ελλείψει
στοιχείων, τον απελευθερώνει την άλλη μέρα.
Ομως η πόλη θέλει οπωσδήποτε ένοχο,
η οικογένεια, οι φίλοι, η διευθύντρια, όλοι που με τόση ευκολία πίστεψαν το
κοριτσάκι αρνούνται να δεχτούν την αναίρεση της καταγγελίας της.
Και ξεσπά η βία. Τον απολύουν από τη δουλειά του, τον διώχνουν από το σούπερ μάρκετ όπου πήγε ως πελάτης και τον ξυλοφορτώνουν, του σκοτώνουν τον σκύλο του, τρομοκρατούν τον γιο του.
Και ξεσπά η βία. Τον απολύουν από τη δουλειά του, τον διώχνουν από το σούπερ μάρκετ όπου πήγε ως πελάτης και τον ξυλοφορτώνουν, του σκοτώνουν τον σκύλο του, τρομοκρατούν τον γιο του.
Ο κυνηγός μετατρέπεται σε θήραμα. Μόνη του άμυνα η
βία, μια κουτουλιά στο πρόσωπο του υπαλλήλου του σούπερ μάρκετ και οι
θρασύδειλοι αναδιπλώνονται προσωρινά. Η υποψία, η συκοφαντία, ο φόβος, το μίσος
και τελικά η βία σε μια εφιαλτική κλιμάκωση. Ταινία με έντονους συμβολισμούς και
σε πολλά επίπεδα.
Την προτείνω σε όσους επιμένουν ότι η επανεμφάνιση του ναζισμού στη χώρα μας είναι αποτέλεσμα μόνο της κρίσης.
Την προτείνω σε όσους επιμένουν ότι η επανεμφάνιση του ναζισμού στη χώρα μας είναι αποτέλεσμα μόνο της κρίσης.
Η ταινία με τη συνδυασμένη δύναμη εικόνας και
σεναρίου αποδεικνύει ότι όταν η κριτική σκέψη παροπλίζεται, ο καθημερινός άνθρωπος
αργά και ανεπαίσθητα προετοιμάζει το πολιτιστικό υπόβαθρο που επάνω του αύριο
θα πατήσουν οι εραστές της ωμής βίας, όταν η περίσταση τους το επιτρέψει.